>
Zenith werd gebouwd in Engeland tussen 1904-1950. Het probleem met deze vroege motoren met riem is dat ze maar 1 versnelling hebben. In een heuvelachtige omgeving is dit een probleem. In 1907 ontwerpt Freddie Barnes bij Zenith een ingenieus systeem om dit op te lossen zonder een echte versnellingsbak te gebruiken. Op de tank is een grote draaimolen die de poelie vooraan open en dicht kan draaien. Volledig open loopt de riem op een rollager en staat de motor in zijn vrijloop. Dichtgedraaid loopt de riem hoger in de poelie waardoor je een andere overbrengingen verhouding krijgt (Gradua = Gradual gearing). Maar hierdoor is de riem of te lang of te kort waardoor deze gaat slippen. Zenith had dit probleem opgelost om ook de volledige achterbrug in de 2 horizontale framebuizen te laten verschuiven naar voor of achter zodat de afstand veranderd en de spanning op de aandrijf riem steeds goed is. Dit systeem was zo goed dat Zenith alle racen en hill climbs begon te winnen. Dit werd zo erg dat Zenith uitgesloten werd van alle racen om de andere rijders ook een kans te geven op het prijzen geld. Dit werd dan weer gebruikt als reclame stunt door Zenith. Hun Logo werd doorstreept door een rode lijn met "BARRED" in. Wat sloeg op het te goede systeem dat ze hadden en daardoor uitgesloten waren voor racen.
De hier aangeboden Zenith is de grote versie met een JAP V-twin blok met 770cc.
Merk:
Zenith
Type:
Gradua
Jaar:
1922
Doe een bod!
Neem gerust contact op voor grotere foto's of voor meer informatie.