>

NEW
Sold Recently

J. Bourgery

-

Nu in rijdende staat!

Is dit de oudste motorfiets ter wereld???

Wat is de definitie van oudste motorfiets ter wereld?
Voor sommigen onder ons is dit de Duitse Hildebrand and Wolfmüller van 1894, voor andere een Franse Werner van 1897. Maar wat is de juiste definitie van "oudste motorfiets ter wereld"?  Moet dit een aangedreven fiets zijn, dan mogen we de stoomfietsen niet vergeten die al in 1886 bestonden. Of moet er in de definitie voorzien zijn dat het een fiets met ontploffingsmotor moet zijn ,dan komt men bij Hildebrand and Wolfmüller van 1894 uit. Maar dit systeem van motor heeft men later niet meer gebruikt, is dit dan de oudste of is dit een aanzet tot motorfiets? Anders komt men uit bij Werner. Maar is deze Werner een motorfiets of een fiets met hulpmotor want de motor werd vooraan op het stuur gemonteerd en met een riem werd het voorwiel aangedreven. Heeft dit niet meer weg van een Bromfiets of Solex aangezien het toch niet veel sneller gaat dan gewoon fietsen? tegenwoordig bepaald de snelheid en niet het aantal cc of je brommer van 50cc een brommer of motorfiets is voor de inschrijving. Een brommer of Solex noemt men toch ook niet motorfiets.
Vorig jaar kocht ik op een veiling in Frankrijk een motorfiets van het merk J.Bourgery met een onduidelijk datering. Ik voelde direct aan dat dit iets speciaals was. Na verder onderzoek bleek dit een Franse Bourgery te zijn van 1896. Is dit de oudste motorfiets ter wereld???  Hij heeft voor mij alvast alles wat een motorfiets moet hebben. Ouder dan een Werner, motor groot genoeg (330cc) om sneller te gaan als gewoon fietsen, en de motor is ingebouwd in het frame zoals we een motorfiets nu nog kennen. Is dit de "oudste motorfiets ter wereld"? Wie zal het zeggen, wie bepaald de definitie… ik ben er alvast heel blij mee.
Jean Bourgery (Nogent-le-Rotrou) geboren in 1874 in de buurt van Le Mans in Frankrijk had al in 1893 het idee om een motor op een fiets te bouwen. Zijn eerste model was klaar in 1896. Eerst nog in de testfase aangedreven met ketting overbrenging naar tandwielen zoals een latere Georgia Knap motorfiets later met riemaandrijving zoals bij al zijn motorfietsen. In totaal heeft Bourgery 12 motorfietsen gebouwd tot 1900 daarna één auto en vanaf 1901 is hij elektromotoren gaan ontwikkelen en maken. Van deze 12 motorfietsen zijn er in totaal nog 3 bekend. Nummer één had geen merk naam op het carter staan (deze dus). Waarschijnlijk omdat ze nog in ontwikkelingen fase zaten en het geen reclame was als je in panne zou staan met je merk goed leesbaar. Op de motorfiets nummer 7  van 1898 staat J.B. mee gegoten in het carter. En op het derde nog bekende model van waarschijnlijk 1899-1900 staat al mooi J. Bourgery op het carter. In deze 3 bekende blokken ziet men ook mooi de ontwikkeling van motor en ontsteking. De rede dat dit merk en deze motorfietsen totaal onbekend zijn is omdat Jean Bourgery begin 1900 zijn motorfietsen heeft proberen terug te kopen… in totaal dus 3 stuks. Deze zijn in zijn bezit gebleven tot zijn dood. Zijn collectie is toen gekocht door een vriend verzamelaar en later weer verkocht naar 2 verzamelaars tot vorig jaar toen de collectie van één van deze verzamelaars is geveild wegens overlijden. Dit is de rede dat dit motorfiets merk zo onbekend is gebleven. Ze zijn nooit in het openbaar gekomen en nooit verkocht geweest de laatste 100 jaar. . . tot nu! Er is nog een mooi artikel uit 1946 in het tijdschrift "Motocycles" dit is een interview met J. Bourgery over de ontwikkeling van zijn motorfietsen. Hierin beschrijft hij dat ze makkelijk de afstand van 170km  Nogent-le-Rotrou - Trouville konden rijden in 4 uur en dit op zeer slechte veldwegen. Er is nog een grappige vermelding bij dat de honden onderweg gek werden omdat ze dit geluid niet kenden. Ze werden geregeld achterna gezeten door deze honden maar er was geen probleem want hun motorfiets was zo snel dat de honden niet konden volgen.

Motorfiets is volledig nagezien en gereviseerd en is nu in lopende staat.

Merk:

J. Bourgery

Type:

-

Jaar:

1896

Mail HD-Classic

Verkocht

Mail HD-Classic

Foto's

Neem gerust contact op voor grotere foto's of voor meer informatie.

No pictures yet!

Video