>
Om sneller te kunnen gaan als een Velocipede moest men het wiel vergroten en zo ontstond de Hoge Bi. De Franse Eugène Meyer en de Engelse James Starley komen beide in aanmerking om de vader van de Hoge Bi te zijn. Meyer ging met de eer lopen omdat hij in 1869 patent nam op grote wielen met ijzeren spaken ipv de houten wielen. Starley vroeg pas in 1970 patent aan voor de Hoge Bi. Het grote wiel was nodig om meer snelheid te maken omdat de trapas vast zat op de as van het wiel. Dit wil zeggen 1 toer van de trappers is 1 omweneteling van het wiel. Sneller rijden ging enkel door grotere wielen maar de beenlengte was de beperking hiervan.
De hier aangeboden Hoge Bi is een overgangsmodel van Velocipede naar Hoge Bi. Deze heeft nog alle kenmerken van Velocipede namelijk de volle kader, lagers wielen zijn in brons te smeren met een Meyer nippel, rem op achterwiel, recht stuur en de Meyer driehoekige velgen,...
Volledig origineel en nooit gerestaureerd vroeg model.
Merk:
Meyer?
Type:
Hoge bi
Jaar:
1870
Beschikbaar
€4250
Neem gerust contact op voor grotere foto's of voor meer informatie.